První píseň od Karla Kryla, kterou jsem slyšel, byl Bratříček v roce 1989. Jsem rád, že mohu své mladé ženě dokumentovat, jak dokázala doba tzv. socialismu křivit dětské duše, protože nebýt paměti rodičů a revoluce, opravdu by spousta dnešních mladých lidí netušila, kdo byl Josef Škvorecký, Jan Tříska, Miloš Forman, Jiří Voskovec či Vladimír Pucholt (a straší mě ve snech pocit, že to nevědí – z úplně jiných důvodů). Naštěstí před revolucí existovala ona paměť rodičů a prarodičů, a tak se každé dítě časem dozvědělo, kdo byl Milan Kundera, Waldemar Matuška, Martina Navrátilová nebo třeba Beatles (tohle jsem se dozvěděl paradoxně na nějaké pionýrské akci v kině Rudá hvězda).
Moje největší požehnání v tomto směru byla paměť dědečkova. To on mi pustil Bratříčka, to on mi představil Ferdinanda Peroutku a jeho Budování státu, díky němu jsem věděl o Janu Palachovi a Janu Zajícovi, to on mi doplňoval do hesel Malé československé encyklopedie jména, která tam chyběla. Dávám sem na soběpisník málokdy písničky, ale dnes, kdy by bylo dědovi 85 let, udělám výjimku.
Moje největší požehnání v tomto směru byla paměť dědečkova. To on mi pustil Bratříčka, to on mi představil Ferdinanda Peroutku a jeho Budování státu, díky němu jsem věděl o Janu Palachovi a Janu Zajícovi, to on mi doplňoval do hesel Malé československé encyklopedie jména, která tam chyběla. Dávám sem na soběpisník málokdy písničky, ale dnes, kdy by bylo dědovi 85 let, udělám výjimku.
Děkuji ti, dědo, protože bez tebe bych neuměl vzít do ruky kytaru a nedokázal bych své dceři neuměle přezpívat tuhle krásnou písničku.
A myslím, že by můj život byl poloprázdný, kdybych díky tobě neznal nejintimnější vyznání, které jsem kdy slyšel.