Hrál jsem divadlo pro divochy… Tak nějak by se v mých memoárech mohla jmenovat kapitola o včerejší pohádce, kterou divadlo Navenek sehrálo pro přibližně stovku divadelní kulturou netknutých diváků. V rámci Muzejní noci romské kultury v Chomutově jsme se proměnili v televizní kulisu, jen mezi námi a diváky chyběla obrazovka.
Na začátku jsem ještě mluvil do mikrofonu a vypadalo to, že svým apelem na diváky zajistím klid pro následujících dvacet minut, které měla pohádka o chytrém cikánovi trvat.
Naše obavy, že nepřijdou diváci, byly plané. Náš strach, že diváci nepřijmou interaktivní dramatizaci, byly plané pohříchu. Děti komunikovaly od první věty, strkaly do nás, mluvily na nás, chtěly po nás peníze a spolu s dospělými nás důkladně přeřvaly. Nedali jsme se a zvýšili hlasitost nejprve na hladinu reklamních spotů a posléze jsme okolní řev přetínali výkřiky tonoucích. Bylo to jako když do klece s paviány pustíte tři pávy.
Vyvrcholení přišlo v závěreční scéně, kdy má Kalo Dant, chudý cikán, který to dotáhne až na královského rádce, předat zájemcům o beztrestné okrádání příslušné povolení. Báli jsme se, že se nikdo nepřihlásí, a tak jsme měli v obecenstvu volavku, která se v případě nezájmu přihlásí a obdrží kartónovou desku s glejtem, jenž majitele opravňuje k drobné zlodějině. Nejen, že zájem byl, ale děti se o třímetrový kartón brutálně popraly a roztrhaly ho na malé kousky.
8 komentářů:
Když mi o tom dnes Milhaus vyprávěl, tak jsem si říkal, že bych se na tu Vaší hru jel rád podívat. Když jsem si to teď přečetl a vidím ty fotky, tak jsem rád, že jsem o tom nevěděl. I když jste se možná smáli, tak si nemůžu pomoci, ale myslím, že ten smích měl pěkně hořkou příchuť. Minimálně příchuť ztraceného času. Možná jsem jen neinformován, ale osobně si neumím představit na dnech romské kultury nic, než kytaru, vyzdobenou maringotku, velký oheň a zpěv. Klidně mě poučte.
Pavlíku, už několikrát jste se tu projevil jako pěkný rasista. Vás poučovat je zbytečné. Co by bylo na českých dnech? Pivo, hokej a zpěv písní Michala Davida? Stratifikace neexistuje pouze u majoritní společnosti!
Rasista asi není to správné slovo. Prodal jsem cikánovi z Mostu auto a slušnějšího a férovějšího člověka bych musel dlouho hledat. Pracuje on i jeho manželka a u nich v bytě jsem si připadal jak jak Alenka v říši divů. Všechno si dělal sám a byl to opravdu luxus. Když jsme spolu projížděli kolem Chánova, tak on byl ten, co nejvíc na tamní cikány nadával.Kdyby byli všichni jako on, tak bych se takto nevyjadřoval a naše společnost by je vůbec nemusela řešit. Takže slovo rasista bych vyměnil spíše za odpor proti nepřizpůsobivím.
A kdepak jste vzal to slovo nepřizpůsobivý (mimochodem špatně česky napsané)? Dnes je velmi moderní tímto slovem nahrazovat rasistické názory. A vaše názory jsou rasistické. Vy nenadáváte na bílé bezdomovce, "Čecháčky" s paštikami v Chorvatsku apod.? Víte o tom, že existují Romové - vysokoškoláci? Co takhle zkusit neposuzovat lidi podle vzhledu, etnicity, národnosti, vlasti...? Doufám, že na nesledanou
Používáte sice mnoho krásných a správně napsaných slov, ale unikl vám obsah. Napsal jsem přeci, že znám cikány, kteří mi absolutně nevadí. Dokonce jsem s nimy jednu dobu pracoval, bavil se a bez problémů vycházel. Vadí mi jen lidé, kteří zneužívají náš milosrdný sociální systém a kteří mě ohrožují, omezují, nebo prostě jen dělají bordel. A je mi úplně jedno, zda je jejich barva kůže bílá, žlutá, modrá, nebo černá. Otevřete už proboha oči! Byl(a) jste někdy v Chánově, v matiční v Ústí? Připadá Vám to normální?? Kdyby takovou spoušť dělala jiná komunita, tak asi úplně stejně nadávám na ní. Bezdomovci mi vůbec nevadí a čecháčkové s paštikami mi nevadí. Proč? Protože mě nijak neohrožují atd. Je to jejich věc a jejich volba. Koukám, že to vy máte pořádný problém se snášenlivostí.
"Možná jsem jen neinformován, ale osobně si neumím představit na dnech romské kultury nic, než kytaru, vyzdobenou maringotku, velký oheň a zpěv." ????
Kde je něco o lidech zneužívajících sociální systém???
S pozdravem Eva Moulisová
Ahoj Evi, ahoj Pavliku,
nemyslel jsem si, že do toho vstoupím, ale když už vím, mezi kým se pohybuju, tak mě to ponouklo.
Nemám recept na nějakou pravdu ani nechci působit jako smírčí soudce, ale oba máte svým způsobem pravdu a taháte se za slova, která se vám prostě hodí. Nezdá se mi, že by to mělo smysl. Znám vás oba a vím třeba, že Pavlik není vnitřně přesvědčený rasista, ale občan, který žil donedávna u nás na béčku v obklopení lidmi (všech možných barev pleti), kteří zrovna tolerantní k životu svých sousedů nebyli - taky bych se ošíval.
Škoda, že těch vysokoškoláků Romů není víc, třeba by někteří přišli na naše představení a vysvětlili zbytku, že se při divadle neklábosí a neřve. Pro mě je to důvod, proč se otázkou sociálního začleňování aktivně zabývat, ale nedivím se, že pro spoustu lidí je to jen záminka ke zlomení hole nad celou komunitou.
Zavírat oči před tím, že není něco v pořádku, je asi taky špatně. Antirasisti, mezi které se počítám, nemají rádi slovo "ne/přizpůsobivý" a nedivím se, protože to zavání oním hitlerovským "glajchšaltováním", jenže ono je to slovo, které označuje obsah, jenž problémem opravdu JE! Asi i antirasista musí uznat, že jiná slova ho popisují vhodněji a nejde za ně schovat rasismus, jak by(chom) si možná přáli: "asociální" a "antisociální" - bere se to v občance, že jo, Evi? Takže jak to tak chápu, Pavlikovi (a mnohým dalším) nevadí ani tolik živly asociální, ale zejména ty antisociální. Nicméně, a to mu možná jako občankářka můžeš vysvětlit líp než já, od těch asociálních je k antisociálním asi tak daleko jako od marjánky k hašiši, tzn. daleko, ale mnohem blíž než od tabáku (nemluvě o nás nekuřácích;).
Jinak na kytaře, vyzdobené maringotce, velkém ohni a zpěvu nevidím nic tak špatného, když by se měl vyzvednout kulturní odkaz Romů. Mnohým Čechům se přeci taky protiví švejkovství, ale patří to k nám jako ty paštiky a pivo. A kdo v nás vidí Švejky, ještě taky není rasista. Rasista je totiž rovněž antisociální živel! A když budeme všechny, co vnímají romskou (nebo jakoukoli jinou) kulturu jako zvláštní, hodnotit jako rasisty, tak se od nich těch antisociálních projevů nakonec opravdu dočkáme. A já z toho mám větší strach, než jaký jsem měl v chomutovském muzeu o vystavené gotické exponáty v obložení svačících Romů.
Rom... Kdo to je Rom?
Vždy to byl cikán a na tom neni nic špatného - spoustě právě těch slušných se ohradí když se jim řekne romové- sám řekne já su Cikán né žádný rom (vím ze života)!
A-Lexx
Okomentovat