Jsem rád, že jsem si mohl v prvním měsíci letošního roku zušlechtit politické smýšlení důstojnou volbou, která sice nebyla úspěšná, ale dala člověku (nikoli lidu) naději, že volit nemusí být vždy o hledání menšího zla – nejde totiž o názorovou, ale etickou shodu. Vůbec si nemyslím, že byl špatný výsledek, jestliže 45% voličů dalo přednost etice před ideologií. Na vítězství to asi nikdy nebude, stejně jako v jiných volbách nemá kultura šanci proti ekonomice, ale je dobré, že se ty hlasy ozývají a nebyly vůbec málo slyšet.
Když jsem se smířil, že už se rozdíl nedá dohnat (a že v Kadani je to 62:38), ulevil jsem si – tak i tak, a šel jsem si pro inspiraci pustit druhý díl Camusova Moru, jehož první díl jsem si poslechl ráno před svatbou, která byla velmi příjemným okamžikem dnešního dne.
Mor jsem četl ještě v Lounech za studií. kdy jsem sám měl v úmyslu napsat velký román o španělské chřipce a počátcích létání. Samozřejmě mi román o epidemii v Oranu tenkrát vyfouknul vítr z plachet. Moje cesta za románem by ale stejně skončila asi tak, jako snaha oranského úředníka Granda, který neustále přemítal nad první větou své knihy, aby už po jejím přečtení nakladatele úžasem posadil do křesla.
Rozhlasové výkony Ivana Trojana řadím k tomu nejlepšímu, co se dá slyšet v mluveném slově! A tak i jeho ztvárnění hlavní role dr. Rieuxe stálo za to. I další obsazení bylo povedené. Náboženská katarzní úvaha otce Panelouxe o dobru a zlu v konfrontaci se smrtí dítěte v podání Michala Pavlaty mi dnes odpověděla na ranní modlitbu i na význam volební porážky. Její příčinu možná vystihla i slova kriminálníka a příživníka Cottarda v podání Tomáše Töpfera: „Když mají lidé plné ruce práce, aby přežili dnešek, nebude přece nikdo vyšetřovat staré případy.“