18. srpna 2006
16. srpna 2006
IAU se zbláznila /?/
Pan Tadeusz a Ingonator
Letos jsem tedy během konverzace v nejpokročilejší skupině docela dobře poznal Tadeáše a Inga, a protože nás nebavilo, učit se jen ve studijní místnosti na koleji Kajetánce, občas jsme si vyjeli do pražských zahrad, kde lze k učení využít i zajímavý terén. Zde je fotografie z reinstalace kopie sochy Adriaena de Vries Jak si násilím podmanit český jazyk. Kluci ani moc násilí nepotřebovali.
Ingo mi poslal fotografii, kvůli níž jej ve Francii coby Schwarzeneggerova sourodáka přezděli Ingonator a od Tadka jsem kromě komentáře v polštině dostal mj. krásnou fotku Prahy s duhou. Zde jsou:
Tosca na trampolíně
Skákat z hradeb či z čehokoli jiného za účelem sebevraždy je pro divadlo vždy zajímavá výzva. Viděl jsem zatím jen skok Dostojevského Něžné s mikroportem u něžné pusinky z okna v karlovarském divadle. Okno nebylo, skákalo se do suterénu či do orchestřiště. Ivanka Uhlířová (partnerem jí tehdy byl třiadvacetiletý Honza Budař) si tehdy musela docela užít. Pravděpodobně dopadla na matraci. Podobně měla Tosca doskočit do matrace i v chicagském Lyrické opeře, ale divadelní technici tehdy vymysleli zlepšovák. Místo matrací pod padající Toscu naaranžovali trampolínu. Dovedete si asi představit finále dramatické opery, kdy hlavní hrdinka v sebevražedném odhodlání skočí z vyvýšené hradní makety do fiktivního hradního příkopu, z něhož se ještě dvakrát třikrát (jistě se smrtelnou grimasou) vrátí před zraky diváků.
Podobný problém mají herci s umíráním po násilné akci. Umřít rychle nebo v smrtelném nervovém třesu? Padnout na bok nebo na břicho? Vydávat zvuky nebo raději mlčet? Kdo zažil smrt na jevišti, ví, o čem je řeč. Já jsem zatím jen zabíjel a doufám, že u toho zůstane. Ale smrt Tomáše Vydareného v Lásce dona Perlimplína zůstane pro pár zasvěcených legendou. V Pucciniho opeře Tosca zabije již zmíněného policejního ředitele barona Scarpiu ve slavné scéně il bacio di Tosca – Tosčin polibek.
Mám nahrávku s Marií Callas. S ní hrál a zpíval barona Scarpiu Tito Gobbi, a tak byl při každé repríze znovu a znovu probodáván od slavné řecké sopranistky. Maria Callas byla krátkozraká, což při zpěvu samozřejmě nevadilo, ale když na premiéře poprvé neměla na scéně brýle, nemohla po polibku zasunovacím nožem do zad najít cestu z jeviště do zákulisí. Tito Gobbi již ležel probodnutý na zemi a začal zoufalé divě ukazovat cestu nataženou rukou, při čemž se dusivě rozesmál. Druhý den si divadelní kritika nemohla vynachválit realistický výkon italského barytonisty na konci druhého dějství.
Je žížala had?
15. srpna 2006
Skromný návrh astronomických rozměrů
14. srpna 2006
Den po sv. Kajetánu
kde studenti jsou ze všech stran,
zastavil se na kus žvance
i kocour jménem Kajetán.
Toulá se a nikdo neví,
kde může pes být zakopán,
který ho zahnal ke koleji,
po níž má jméno Kajetán.
To už po dlouhých nocích v trávě
se sluncem přichází další z rán
a s někým před kolejí hravě
zápasí kocour Kajetán.
Ten někdo v telefonu slyší,
hlas té, jíž býval milován...;
že s láskou je to jako s myší,
tuší i kocour Kajetán.
Tak se tam ti dva opuštění
věnují potřeštěným hrám,
v nichž pro šidítka místo není:
jen já a kocour Kajetán.
Však tím pohledem kocouřím
zase jsem k snům o lásce zván
a zase miluji, když přimhouří
své oči kocour Kajetán.
MLJT
13. srpna 2006
Křesťan a srdce
KŘESŤAN - Člověk, který věří, že Nový zákon je kniha napsaná z Božího vnuknutí, jež obdivuhodně vyhovuje duchovním potřebám jeho bližního. Člověk, který následuje učení Kristovo, pokud není neslučitelné s životem v hříchu.
Pro odlehčení ještě jedno heslo:
SRDCE - Automatická svalová pumpa. Obrazně je tento užitený orgán prý sídlem emocí a sentimentu - velice hezká představa, jež je však pouhým zbytkem někdejší univerzální víry. Dnes je známo, že emoce a sentiment přebývají v žaludku, kde se vylučují z jídla působením trávicích šťáv. Přesný proces, jímž se biftek přeměňuje v cit, poddajný nebo ne (podle věku zvířete, z něhož byl připraven); následná stadia zpracování, během nichž se se kaviárový chlebíček transformuje do jakési podivné idey a opět se zhmotňuje coby sžíravý epigram; vynikající funkční metody, jimiž se natvrdo uvařené vejce přetvoří v náboženskou kajícnost, či zákusek plněný krémem v povzdech přecitlivělosti - ony jevy trpělivě stopoval pan Pasteur, a rovněž je s přesvědčivou průzračností vyložil. (Viz též mou monografii Zásadní identita duchovních citů a jistých intestinálních plynů uvolňovaných vprocesu trávení - 4 sv., 687 str.) Ve vědeckém díle s názvem, pokud si dobře vybavuji, Delectattio Demonorum (John Camden Hotton, Londýn, 1873) byl tento názor na povahu citů názorně ilustrován; další objasnění viz slavné pojednání profesora Dama, Láska jako produkt vyživovací macerace.
Cherche le sage (de Sion)
Všem, kteří četli či viděli Šifru Mistra Leonarda či nějakou podobnou věc a uvěřili v její obsah (tedy ne těm, kteří tyto knihy čtou čistě jako detektivky), bych doporučil poslední ze šesti přednášek pronesených v roce 1993 Umbertem Ecem na Harvardově univerzitě. Občas jeho esejistická bravura sice připomíná vzoreček převádějící Otokara Březinu do složité matematiky a v poslední kapitole se také slévají různě zakalené proudy vod, ale vyleze z toho konstrukce průzračná jako šumavský potůček. Jde o to, na čem plavou různé teorie o strážcích nějakého tajemství, ať už o templářích, rozenkruciánech, zednářích či jiných bratrstvech… Neplavou na vodě, plavou na fabuli, na smyšlence jiných a ti, co na ní stavějí dál, jsou oběti celkem vypočteného klamu, protože nevěřím, že by autoři dnešní bestsellerů nebyli znalí situace. Ovšem je zajímavé, jak jim tato fabule poskytuje dostatek „důkazů“ o smyšlenosti myšlenek (ne faktů). Zřejmě osvědčený recept na dnešní čtenáře: Boj vymyšleným příběhem proti poselství jiného příběhu (ne proti příběhu samotnému).