Studenti opisují. A docenti se diví. Aspoň takhle prezentují temnou tvář dnešního studentstva dnešní Lidové noviny. Kromě klasických taháků se zde jedná hlavně o kopírování seminárek, referátů a hlavně celých diplomových prací. Někde se školy brání novým vyhledávacím softwarem, který odhalí internetové zdroje, někde vypisují odměnu pedagogům za odhalení plagiátu, jisté ale je, že se opisovat bude dál, protože máslo na hlavě mají i páni profesoři, ale hlavně systém v němž pracují a který například nutí i učitele opisovat. Správný profesor by měl prostě své studenty znát natolik, aby dovedl soudně říct, zda je jejich práce původní, kompilovaná nebo kompletně opsaná. To jde třeba v Cambridge, kde za dva dny budu zoufale hledat cestu od Trinity ke Queen´s College. Tam totiž mají systém zvaný supervisions a jeden profesor se stará o jednoho až tři studenty ( Oxfordu to mají také, tam jsou tutorials). U nás jsou to desítky a někde možná i stovky studentů pod vedením jednoho konzultanta. Už jen přečíst tolik prací je nad lidské síly. Na střední škole jsem se pokusil o řešení problému seminárních prací z angličtiny tak, že mi je studenti neodevzdávali jako sešitý fascikl zbytečně potištěného papíru, ale pokusili se publikovat na anglické wikipedii nějaké ještě nezpracované téma z českých reálií (ukázka zde). A nedávno jsem se dověděl, že nějaký profesor na chomutovské průmyslovce následuje moji doktrínu, kterou jsem přednesl na lounském gymnáziu 28. března 2006. Jen tak dál.
xxx