Křížová cesta se včera stala kadaňskou skutečností. Šlo se klasicky čtrnáct zastavení, jen trochu v upraveném pořadí, aby se dobře využily stávající zastavení v parku, na nichž jsou pouze Kristovy pády. První zastavení bylo v kostele, potom u morového sloupu, dál pak před svatou branou a pak už v parku, ve františkánské zahradě a v kostele 14 sv. pomocníků. Křížová cesta připomíná Kristovu oběť a utrpení. A každé zastavení této pouti je příležitostí k rozjímaní a zamyšlení. Měl jsem tu možnost zamyslet se nad prvním pádem Krista a nad stržením šatu z jeho těla. Pokud by vás to zajímalo, zamyslel jsem se takhle:
5. zastavení: První pád Krista pod křížem.
Klaníme se ti, Pane Ježíši Kriste a děkujeme ti, neboť svým svatým Křížem jsi vykoupil svět.
Padáš pod křížem poprvé. V Božím plánu je každý Tvůj pád povýšením, každá Tvá jizva pramenem milosti. Tvým prvním pádem nám dáváš první pomoc! Místo umělého dýchání nám ale vdechuješ svého Ducha a místo masáže nám srdce naplňuješ pokojem. Tvá pomoc nekončí naprostým vyčerpáním zachránce, protože Ty se ve svém milosrdenství nikdy nevyčerpáš. S hlubokou úctou k tajemství Tvého prvního pádu Tě prosíme: Ukřižovaný Ježíši, smiluj se nad námi!
11. zastavení: Kristus zbaven šatu
Klaníme se ti, Pane Ježíši Kriste a děkujeme ti, neboť svým svatým Křížem jsi vykoupil svět.
Svlékli Tě, Pane, aby Tě potupili. Ale nahota sama není potupa. Nahota je návrat k matce, k Panně Marii, která Tě nahého přivedla na svět. A skrze Pannu Marii, tu milosrdnou novozákonní Evu, jsme dostali dar nahoty i my. Jsme někdy posedlí jejím pokrýváním. Spojujeme si nahé tělo se smyslnou láskou. Ale skrze to pokrývání se často stáváme pokrytci. S tělem nám byla darována i smyslná láska. Ne každému byl dán dar síly, aby se jí mohl protivit. Smyslná láska je dar! Byl nám darován s právem darovacím. A v obdarování tělem je předobraz obdarování Duchem. Sv. Petr stavěl pro Tebe, Eliáše a Mojžíše stany, Marta Tě obskakovala jako knížepána a my bychom chtěli přikrýt Tvou i svou nahotu za každých okolností. Nahý Bůh na kříži byl ale Božím úmyslem. A nahý člověk jako dar k obdarování je též Božím úmyslem. S hlubokou úctou k tomuto tajemství Tě prosíme: Ukřižovaný Ježíši, smiluj se nad námi!