V nové Advojce mě pobavil Štěpán Nosek svou definicí poezie z hlediska občanského sdružení Litera, které pořádá onu minerální knižní soutěž:
periferní omyl s rozsekanými řádky
Petr A. Bílek zase v obraně textové analýzy píše:
Když (studenti) nepoznají, kde nastává metaforické významové dění, budou číst Tomanův verš: „Můj bratr dooral a vypřáh´ koně“ jako sdělení, že Toman má bratra a ten je zemědělcem.
Zastal bych se ale středoškolské profesorky Veroniky Valíkové, s níž Petr Bílek polemizuje, protože tuším, co myslela svým strachem, že se analýza textu může zvrhnout v takové to „povězte nám, kolik je v básni metafor“ nebo „co znamená u Romea a Julie ta tma“.
Petr A. Bílek má určitě pravdu v tom, že by se měla připomínat data sepsání či vydání významných děl autorů, případně jejich úmrtí, jelikož to jsou data historicky podstatná. Místo toho máme ve zvyku slavit výročí narození. Dokumentuje to i moderním významem Vánoc oproti mnohem podstatnějším Velikonocům. Já rovněž podvědomě koukám radši na výročí narození básníků, které si vybírám k mému příležitostnému poznávání světa skrze překlady. Odteď se to budu snažit vědomě změnit.
Na konci svého příspěvku do literárního zápisníku se P.A. Bílek čílí nad rozmáchlým rozhovorem s režiséry Formanem, Hřebejkem a Svěrákem, který jsem četl a připadal mi pro nový druh novinářského příspěvku ve formě rozhovoru několika stejně zaměřených lidí (v Bílkově slovníku celebrit) po Skypu celkem na úrovni. Panu Bílkovi vadí, že nebyl rozhovor upraven, krácen o slovní balast, že se všichni tři nechávají tlachat, jako by jejich slova byla manou posvátnou. Asi jsme to jen četli z jiného pohledu. Já to nepovažoval za stylistické cvičení, ale za aktuální samořízené sdělení k aktuální otázce, ke kterému se nechci vracet (a neotevřel jsem to ani teď, abych si ověřil, kolik tam toho balastu bylo), ale které mi něco řeklo k tomu, co mě také zajímalo. Třeba i to, že Miloš Forman má doma jako já taky Knihu o kundě. Potěš pámbu.