Před sto lety přeletěla nad hlavami pozemšťanů Halleyova kometa. V mnoha končinách lidé věřili, že přijde konec světa, srážka s kometou anebo zamoření plyny z jejího chvostu. Mark Twain si prý předpověděl, že když se narodil po posledním přeletu komety v roce 1835, tak zemře při tom v roce 1910. A taky že ano.
Nyní se mnozí lidé upínají k roku 2012 (seznam dalších 219 letopočtů, kdy měl přijít konec světa najdete zde). Mojí skeptické povaze odpovídá nejlépe vtípek, který jsem přepsal do nadpisu a který pochází z jednoho dopisu, jenž psal v roce 1910 svému příteli Amedeo Modigliani.
Asi před čtrnácti dny jsem rozečetl Modiglianiův životopis, ještě jsem ho nedočetl, ale nedá mi to, abych ho dnes nezmínil ještě i v jiné souvislosti. Také se vám stává, že když o něčem přemýšlíte, najednou se o tom mluví víc než doposavad? V pátek jsme v Kadani přebírali archeologické sbírky od mosteckého Ústavu archeologické památkové péče a věhlasná dr. Černá mi začala vyprávět o výstavě Modiglianiho v Praze. Je to prý první jeho výstava v Praze, ale dle paní Černé tristní, jen pár pláten a zbytek kresby. Tak já si začnu číst o malíři, o kterého jsem se naposledy zajímal před dvaceti lety, kdy jsem se na hodinách s profesorem Kotkem dozvěděl o jeho zvláštních dlouhých krcích, a on má zrovna v Praze výstavu. Jsem odhodlán na ni jet, a protože vyznávám teorii, že méně je v galerijním a muzeálním světě více, věřím, že si ji užiju.
V sobotu jsme pak jeli do Loun za maminkou a já jsem chtěl Věrušce číst z Tigridova Kapesního průvodce inteligentní ženy po vlastním osudu, protože je to tak nějak jako u nás doma. Otevřel jsem knihu na polštáři a čtu:
Jmenuje se Lucie, je jí dvacet čtyři let a je krásná: na dlouhé modiglianovské šíji nádherná hlava...
Myslím, že je to znamení, že konec světa přijde už letos.
2 komentáře:
Takže my už se nedozvíme, proč neměl Hitler rád Židy?
Otevřu Tvar a na třetí straně článek "Modigliani v Praze, trapné rozpaky"... ale ta kritika mi přijde skoro jako klišé - kurátorce se vyčítá, že podle fotografie z jedné výstavy, kde vystavovali vedle sebe za jejich života Modigliani s Kupkou, dala vedle sebe tyto dva malíře i na pražské výstavě, přestože je nic kromě toho nespojovalo. Ale Kupku spojuje něco s Prahou, kde studoval Akademii, ne? A pak si Jan Gabriel bere na mušku každou ptákovinu, jako třeba, že kavárna není podnik, že když jsou tam kresby jednoho básníka, proč tam nejsou i dalšího apod. Skoro mi přijde, že tu ani nejde o Modiglianiho a o jeho obrazy... Kritici si to myslí o té výstavě a já o těch kriticích... Docela se začínám těšit do Prahy.
Okomentovat