3. ledna 2011

Zpytování dějin

V noci na dnešek jsem nespal víc než dvě hodiny, a tak jsem si zbytek tak nějak pročetl. Protože jsem si na začátek února domluvil přednášku o Hitlerovi na základní škole, začal jsem číst Mein Kampf. V první kapitole je toho už dost, co jeho osobnost vystihuje, už ve škole řečnický talent, malý náčelník, ovšem obtížně zvládnutelný, po přečtení knihy o německo-francouzské válce 1870-71 posedlý válkou a vojenstvím, ve škole nejlepší v zeměpisu a dějepisu... a tady to přišlo:

Vyučování světových dějin na takzvaných středních školách spočívá ovšem také dnes ještě ve zlé vůli. Málo učitelů chápe, že cíl právě vyučování dějepisu nemůže nikdy spočívat v memorování a polykání dějinných dat a událostí, že nezáleží na tom, zda hoch přesně ví, kdy se ta či ona bitva odehrála, kde se nějaký vojevůdce narodil, nebo dokonce kdy nějakému většinou velmi bezvýznamnému monarchovi dali na hlavu korunu jeho předků. Ne, dobrý Bože, na tom pramálo záleží.

„Učit se“ dějepisu znamená hledat a nalézat ty síly, které jsou příčinou oněch působení, které máme potom před očima jako dějinné události.

Umění číst a také učit se znamená i v tomto případě zapamatovat si podstatné a zapomenout nepodstatné.

Z tohohle mohu udělat motto celé mé přednášky! Jsem již tak dlouho ze školy, že mi to dovolilo zapomenout nepodstatné, a tak se těším, že budu moci osmákům, kteří jsou zrovna u Napoleona, vysvětlit během 45 minut příčiny nacismu a Hitlerova nástupu k moci, příčiny jeho antisemitismu, jeho nenávistí  všech možných druhů a v neposlední řadě příčiny války. Jen je mi nepříjemné, že přitom budu následovat právě Hitlerovu představu o výuce dějepisu.

4 komentáře:

Pavlik řekl(a)...

Honziku, musím s Tebou 100% souhlasit. Není nic zajímavějšího než dějiny. Jen se to nesmí zabít šprtáním letopočtů. Je hezké vědět kdy byla 2 sv. válka, ale důležitější je vědět proč k ní došlo, jak se k ní Hitlerovi podařilo přesvědčit miliony němců. Strašně rád bych si Tě poslechl.

M. Z. řekl(a)...

No já bych si tu prednášku z profesního zájmu taky rád vyslechl, protože by mě zajimalo, jak to hodlaš pojmout a za teěh 45 minut stihnout :)))) To víš, já už jsem deformovanej a potřebuju nějaké nové impulzy :)

To Pavlik:
Příklad kterej jsi zvolil neni zrovna ten nejvhodnější, prootže v tomhle případě je podle mně důležitý vědět obojí :)))) JInak souhlas ...

J-Lo řekl(a)...

Je to výzva... pokusím se tu hodinu odučit úplně bez dat... jsem totiž taky toho názoru, že na základce nejsou data k ničemu a jen kdo se dá na humanitně zaměřenou školu, tak ať se pak učí i nějaký ty čísílka s tečkama. Spíš bych řekl, že by se mělo těm dětem říct, že Hitler nastoupil v době, kdy byl velký rozmach rozhlasu, televize se teprve začala šířit mezi bohatšími lidmi v Americe a pak v Evropě, a internet, milé děti, internet ještě vůbec neexistoval!!! To jim totiž řekne mnohem víc než letopočty... co myslíte? Mám to zkusit takhle?

M. Z. řekl(a)...

Tak to je fakt výzva - to bych asi nevydrzel :) Já osobně bych nějakej časovej údaj použil, ale pokud to chceš zkusit takhle, tak se do toho pusť - doufám jen, že si tu prednášku sepíšeš, abych se na to mohl alespoň mrknout - fakt mě zajímá, jak to pojmeš :)