Martina C. Putnu znám asi jako většina z vás přes různá media, tedy povrchně. Za jedno odpoledne s ním strávené jsem jej jistě nemohl poznat o mnoho mikrometrů hlouběji pod povrch, ale přece se chci podělit alespoň o dojmy z úterní přednášky o křesťanství v moderní kultuře, protože jeho názory a zřejmě i duševní vývoj jsou mi v mnohém blízké.
Přednáška začala exkurzem do starého Říma a do období, kdy křesťanství nabízelo alternativu a jeho příznivci tvořili kontrakulturu, což je termín, který označuje takovou subkulturu, která nabízí opačné hodnoty než tzv. mainstream společnosti. V závěru přednášky se Martin Putna k tomuto termínu vrátil v diskuzi o různých fašizoidních či neomarxistických hnutích, která vlastně tvoří dnešní kontrakulturu k středněproudé demokracii a svobodě. V církvi katolické (z určitého hlediska vlastně také subkultuře) za tuto vnitřní kontrakulturu lze dnes označit katolický tradicionalismus, který se vyznačuje především předkoncilními rituály, ovšem za nimi se skrývají i předkoncilní hodnoty. Pro Martina Putnu, který na závěr své přednášky zapěl latinský chorál, právě spojení těchto předkoncilních rituálů s radikálním zpátečnictvím (sám se zúčastnil lefebvristické mše) bohužel latinskou mši odsoudilo k totálnímu zániku pro civilizaci, protože pel krásy je smazán mastnými prsty novodobých paterů Koniášů.
Po konstantinovském převratu, který udělal z křesťanství mainstream a normu se přednáška rychle přesunula k Velké francouzské revoluci, která odstartovala moderní dobu, kde křesťanství přestalo mít výsadní postavení a postupně směrem k dnešku zejména v tradičně křesťanském světě svou pozici ztrácí. Postoje katolických křesťanů se rozdělily na restaurační, které tvrdily, že se svět zbláznil a je na scestí a jedinou alternativou je návrat zpět k jistotám, a postoj reformní, který přijal mnohé hodnoty francouzské revoluce za správné (od svobody slova až po svobodu vyznání) a křesťanské ideály se snažil nové situaci přizpůsobit. Do toho ovšem jako úplná novinka se zcela odlišnými postoji vnikli tzv. katoličtí romantici nebo romantičtí katolíci, kteří ke katolicismu dozráli a konvertovali v době, kdy již nebyl na výsluní (od Chateaubrianda přes Léona Bloye až třeba k našemu Ivanovi Martinovi Jirousovi). Vítězstvím reformního křídla pod vlivem těchto romantiků se stal II. vatikánský koncil v 60. letech. Martin C. Putna vyjádřil překvapení nad tím, že tento proud nenašel mnoho vyjádření v umění. Jako jednu výjimku potvrzující pravidlo, jmenoval Vojmíra Vokolka.
Postavení protestantismu je jiné zejména proto, že protestantismus stál u zrodu severoamerické demokratické civilizace, a tak nabízí svým členům poměrně klidnou možnost symbiózy. V dalších minutách přednášky se probíraly nuance, které lze těžko přenést do textu po paměti. V diskuzi mě ovšem ještě zaujal motiv pouti, který Martin C. Putna popsal na stejnojmenném filmu Emilia Esteveze, kde se na pouť do Compostelly vydává mnoho různých lidí z mnoha různých důvodů. Právě jeden z nich mě inspiroval k rozvinutí vlastní sociologické studie, ale o té zase až příště.
Odpověď na otázku, zda je dnes křesťanství spíš establišment nebo spíš alternativa, se dala čekat. Najdou se v něm totiž prvky obojího. Nic nového pod sluncem, pravil Kazatel i Martin C. Putna na závěr své přednášky.
Odpověď na otázku, zda je dnes křesťanství spíš establišment nebo spíš alternativa, se dala čekat. Najdou se v něm totiž prvky obojího. Nic nového pod sluncem, pravil Kazatel i Martin C. Putna na závěr své přednášky.
7 komentářů:
A došlo i na hulení ptáků (čili vocasů)?
To je ubohý anonyme, nic jiného tě ve spojitosti s tématem nenapadlo? Cilka
No, pan Putna je hrdý homosexuál a homosexuálové, jak je obecně známo, hulí ptáky. Tak mě zajímalo, jestli pan Putna zájemcům vyhulil na místě ptáky čili nic. To je velice zásadní otázka, s jejímž zodpovězením je spojeno mnoho pozoruhodných koneskvencí.
Například, zda hulí poklopcem, nebo přes tepláky. Zda vůbec ptáky hulí. Nepreferuje anál?
Pan Putna je hrdý homosexuál, náš pan anonym je deviantní hulič vlastního ega, bohužel beznadějně neukojený, což způsobuje jeho exhibicionismus na mém blogu, kam bohužel nelze do diskuze vložit fotografii svého nebohého pohlavního orgánu, který krom šlupky od banánu už léta nikam nevstrčil. Víme alespoň, že více než diskusní fora podobných úchylů ho lákají diskuze na úplně jiná témata, kam své utkvělé představy hodlá vkládat, aby zdánlivě pobouřil, i když tuší, že jej čtou i mnohem větší prasáci. Možná věří, že se mu ještě někdy normálně postaví - a já jako křesťan nemohu říct nic jiného, než že bych mu to přál;)
No, to je sice hezký, ale to hlavní jsem se nedozvěděl. Došlo ke kuřbě? A podepíšu se teda aspoň pseudonymem.
Dysfunkcíř
Vaší dysfunkci se říká masochismus :-) To HLAVNÍ jste se dozvěděl a přesto Vám to nedá nepomrskat se ještě trochu po zádech;) Klidně se mrskejte dál, já už se vyjadřovat nebudu...
Okomentovat