24. listopadu 2012

Mouční kulturní červi na háčku

Často jsem v létě v Maine rybařil. Osobně mám na talíři nejradši jahody se smetanou, ale zjistil jsem, že z nějakých zvláštních důvodů dávají ryby přednost červům a jiné havěti. Když jsem vyrazil na ryby, nemyslel jsem na to, co chutná mně. Nenapíchl jsem na háček jahodu namočenou do smetany. Raději jsem před rybu naservíroval žížalu nebo kobylku a zeptal se: „Nedala by sis tohle?“ Proč podobně selský rozum nepoužít, když potřebujeme ulovit člověka?!
Dale Carnegie v knize Jak získat přátele a ovlivňovat lidi (1936)

Jistě to platí v byznysu a bohužel v politice, ale co v kultuře? Věřím, že poslání opravdové kultury je vychovávat ke vkusu (a to rozmanitému) a ne podbízet se nevkusu a kýči raženému v televizi, showbyznysu a komerčních radiích a periodikách. Masaryk kdysi řekl: „Ježíš, ne Caesar, toť smysl našich dějin a demokracie.“ Když se to vytrhne z náboženského kontextu, v němž to ani sám Masaryk neřekl, je to dle mého i smysl kultury.

Žádné komentáře: