Matriarchát byl možná systém, jenž byl civilizací (zvláště tou monoteistickou) zapomenutý, který ale byl stejně nespravedlivý jako patriarchát, jenž přetrval do 20. století, kdy se začal hroutit. Oba dva systémy do jisté míry fungovaly na státní úrovni, na úrovni řekněme rodinné šlo myslím vždycky o vztahy založené na přirozenosti. Neboli muž prvotně ctil a ctí ženu jako objekt své touhy, ne jako matku! Žena se prvotně podvolovala a podvoluje muži jako předmět touhy, ne jako věc určená k plození jeho dětí. Společenský systém nebo později jen klima pak mohl(o) a může v některých jedincích vzbudit ony druhotné náhledy. A proč, jak a kdy došlo k té změně? Na to asi neexistuje jednoduchá odpověď. V předcivilizační době se asi k přežití rodu a kmene více užívalo plodnosti, kdežto v civilizační době síly. A protože plodnost je výsadou žen a síla mužů, došlo pravděpodobně k této změně hodnot a vládních systémů. Myslím, že se tak stalo 4. března v osm večer středoevropského času někdy mezi 10. a 3. tisíciletím př. Kr. Tenhle článek dává přechod od matri- k patriarchátu do souvislosti s chovem dobytka. Není bez zajímavosti, že Glum z Pána prstenů vyrůstal v matriarchální společnosti. Taky se z něj stal schizofrenik:-)
Z křesťanského hlediska se muž a žena doplňují, Starý zákon po sérii „Bůh viděl, že je to dobré“ poprvé použije větu „Není dobré“, když zjistí, že je Adam sám (Gen 2:18). Tedy Bůh při stvoření chyboval. Ale chybu napravil dříve, než se jí dopustil, což je jen v Boží moci:-) Již v předchozí kapitole (Gen 1:27) se totiž říká, že Bůh stvořil člověka, muže a ženu, k obrazu svému (Gen 1:27). Rovnou!
U Krista je to těžký. Tam, kde sloužit znamená mít navrch, se těžko posuzuje, jak si žena stojí. Svatý Pavel pak píše Galaťanům: „Neníť ani Žid, ani Řek, ani slouha ani svobodný, ani muž ani žena. Nebo všickni vy jedno jste v Kristu Ježíši.“ (Ga 2:28) Já sám nechápu dnešní sexuální šovinismus a feminismus jako společenské jevy, ale jako silné řeči slabochů, kteří neumějí říct věci do očí jednotlivci, o kterého se jedná, ale mají potřebu bojovat proti celospolečenskému klimatu, na němž se však podílí jen jim podobní jedinci z druhé strany barikády. A tak jde tahle problematika úplně mimo mě. Tebe Terezko jako feministku neberu a přeju ti, abys nenarážela na takové slabochy, kteří by v tobě někdy vznítili podobné vášně. Doufám, že jich je v Budějicích jen poskrovnu.
Žádné komentáře:
Okomentovat