16. července 2008

Pivo a kořalka

Vždycky jsem měl rád pivo a nikdy jsem nebyl vyznavačem kořalky. Když jsem včera poprvý uviděl Hogarthovy rytiny Pivní ulice a Kořalkové uličky a přečetl si celou tu jejich genezi od inspirace Pietrem Brueghelem starším a přátelstvím s Henry Fieldingem, přes ginový zákon a jeho příčiny a následky až po záhadnou postavu malíře v Pivní ulici, zatoužil jsem se vyznat ze svých nápojových zásad. Originální rytiny byly doprovozeny moralistními verši Jamese Townleyho, a tak jsem toho využil a zde máte můj volný překlad, v němž jsem anglický patriotismus nahradil našim domácím.


Kořalka, ten bezohledný nepřítel,
dělá z lidí loutky v rukou ďábla,

vešla lehce, jako když motýl ztrácí pel,

jak těžká mříž pak za životem padla.

Kde vládne zoufalství a strach,

kořalka bývá vždycky v dosahu,

nakonec vzbudí v lidské duši však

jen krádež, vraždu, křivou přísahu.


Proklatá číše! Jsi jiskrou nerozžatou,

jež požár v celém lese založila:

zasáhneš srdce ranou jedovatou

a jed tvůj roznese se po všech žilách.



Když pivo v půllitru zas pění,
veselou mysl v lidech probudí,

po celodenním plahočení
únavu z těla rychle zapudí.


Práce a umění od ruky jdou směle

už po první orosené sklence,

a tak si přihněme té ryzí šťávy z chmele

a mléko ušetřeme pro kojence.


Genie zdraví! Díky své skvělé chuti

jsi něco jako národní velepýcha,

kterou se nadýmají naše české hrudi

a ještě víc pak naše břicha.


Žádné komentáře: