15. září 2008

Milion /Benátky II./


Když se řekne Marco Polo, mým vrstevníkům se stoprocentně vybaví úžasný italský seriál z roku 1982. Mladším bych doporučil přečíst si komentáře na filmové databázi a srovnat hodnocení třeba s Bathory, na kterou jsou vyprodané biografy. Jaj, to jsem zapšklej.

Marco Polo má dnes 754. narozeniny. Na naší cestě Itálií jsme se v Benátkách bez mapy a buzoly najednou ocitli na Corte seconda del Milion a tam jsem spatřil na stěně jednoho domu tuhle destičku.


Okamžitě se mi vybavila scéna, kdy ve filmu starý Marco začíná diktovat Rustichellovi da Pisa ve vězení své cestovatelské vzpomínky. To bylo sice v Janově, ale co. Jako dítě, kdy jsem každý z osmi dílů toho seriálu napjatě očekával a pak bez dechu hltal, jsem si vůbec nepředstavil, že budu jednou stát na místě, kde se můj hrdina narodil. Věruška myslím poznala, že jsem z toho vedle. Hlavně z tý náhody, protože ten dvorek byl opravdu zapadlej a my zablouděný.


Včera jsem si vytáhl z knihovny Milion v překladu od dr. Františka Malečka z roku 1904. Je to ten samý dr. Fr. Maleček, který o dva a tři roky později udělal dvě edice Putování k Svatému hrobu Jana Hasištejnského z Lobkovic, ředitel rakousko-uherského hospice v Jerusalémě. Dočetl jsem se až ke kapitole O starci, kterak si udělal ráj a najímal vrahy, která je v době sebevražedných útoků muslimských fanatiků celkem aktuální, a tak ji dávám zde k dobru.

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Ten seriál Marco Polo taky pamatuju - byla to nádhera...a je dokonce k sehnání na DVD!
PS:Nevím, nebyl jsem u toho, ale stejně bych řekl, že s V. ses na Corte seconda del Milion neocitl s tvrdým, ale spíš s měkkým i ;-)

J-Lo řekl(a)...

Já jsem asi počítal i mapy a buzoly a zapomněl jsem, že ty tam s námi nebyly:) Že jsme je, my paka, zapomněli, tedy vlastně zapomněla;) Dík za tip na DVD... A doufám, že týden po Cimrmanovi se sejdeme na Životě Briana v klubu:)

Anonymní řekl(a)...

Cimrmana tentokrát vynechávám, protože Vraždu v salonním coupé jsem už nejen viděl, ale byl jsem na ní dokonce přímo ve svatostánku všech cimrmanologů...a to je panečku zážitek - kam se hrabe Bitner, to se nedá srovnat :-)
Ale díky va to upovounění na Bvájena - jestvi bude počasí povád stejně napvd, uvčitě na něj do kvubu vád vajdu :-)