17. října 2009

Dvůr Hubenov a Vlasta Burian?


Využil jsem pozvání, abych se za město spolu s našimi úředníky zúčastnil Konference Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezka na téma Kláštery a jejich využití v dnešní době. Byla v Klatovech. Z přednášek mě zaujaly ty o slánském klášteře bosých karmelitánů (bývalém františkánském), o tom v Mariánské Týnici, a o trapistickém klášteře v Novém Dvoře. A samozřejmě i přednáška našeho starosty o našem Františkánu. Mimořádná byla i návštěva jezuitského kostela sv. Ignáce.

Jeden ze slánských bosých karmelitánů se zůčastnil 1. ročníku Kirwitzerových dnů, v Mariánské Týnici jsme se už byli podívat, a tak tu v několika článcích utrousím něco jen o dalších zajímavostech. Tady je první.


Cestou do Plzně, kterou mám zbrázděnou bez přehánění tisíckrát, mi Píďan, vdějezpytu samozřejmě diletant, řekl, že hospodářský dvůr, kolem kterého jsme v tu chvíli jeli, patřil Vlastovi Burianovi a že si ho tam vždycky představuje, když jede kolem. Poklepal jsem si na hlavu. Na přednášce o plaském klášteře jsem ho poznal na jedné staré kresbě a zjistil, že se jmenuje Hubenov a že byl postaven podle plánu Santiniho a Dienzenhofera. V tu chvíli jsem nevěděl, co je větší ostuda nevědět. Pořád jsem ale pochyboval o té verzi s Burianem. Zapsal jsem si to a na zpáteční cestě, když jsme jeli kolem něj, tak i starosta říkal, že mu při té přednášce někdo tuhle verzi potvrdil. Na internetu jsem o spojení zdejšího dvora s Vlastou Burianem narazil jen v jedné diskuzi, v žádném jiném článku ne, a tak jsem dosud podezřívavý. Nejde náhodou o městskou legendu? A nebo, nedej bóže, o moderní mýtus?

Žádné komentáře: