22. listopadu 2009

Straka a fíky?


Tak jsem konzultoval svoje poznatky z maleb v klášteře s několika lidmi a zde jsou má errata:

Ty kadaňské hrušky asi nebudou hrušky, ale mohly by to být fíky. Tam už by byla symbolika jasnější, vizte třeba známý citát z První knihy královské: I bydlil Juda a Izrael bezpečně, jeden každý pod svým vinným kmenem a pod svým fíkem, od Dan až do Bersabé, po všecky dny Šalomounovy. (1Kr 4,25). Na fíky spolu s granátovými jablky ostatně vypadá i ona údajná dýně z Michelsbergu. Dýně se do Evropy dostaly z Ameriky, a tak v Kadani je něco podobného zřejmě na počátku 16. století vyloučeno.

K dalším omylům patří moje identifikace straky na fresce z kostela v Montefalcu, kde straka zřejmě vůbec není. Pátral jsem trochu víc a našel tedy pár dalších zaručeně středověkých zaručeně strak.

Bibliothèque Nationale de France, lat. 6838B, Folio 26r

Kongelige Bibliotek, Gl. kgl. S. 1633 4º, Folio 41v

Koninklijke Bibliotheek, KB, KA 16, Folio 98v

Zatím mi to vychází na tu nejjednodušší interpretaci - duchovní hojnost a mír naznačený symbolicky ovocnými plody a květy je přeci jen na zemi nedokonalý a vždy je přítomna nějaká negativní síla reprezentovaná v Kadani strakou.

1 komentář:

Vančís řekl(a)...

Celou dobu jsem ti tvrdil, že mi to nepřipomíná žádný hrušky, ale spíš malý dýně (já vim, je to blbost, ale některý tak fakt vypadaj) nebo granátový jabka...a na ty fíky bych nakonec taky přišel! :-) No že já se líp neučil - mohl jsem udělat kariéru v KáZetKá ;-)
Jo a jen tak pro zajímavost posílám popis straky z pohledu staroegyptský mytologie :

STRAKA
Nositel dobrých zpráv. Podle staré tradice věštění znamená jedna straka zlé osudové znamení, ale straka má i jiné významy - jedna je smutek, dvě jsou veselí, tři jsou dopis, čtyři narození, pět je stříbro, šest je zlato, sedm znamená nikdy neprozrazené tajemství.