27. prosince 2010

Přechod Židů přes Rudé moře

Na gymnáziu jsem byl odhalen jako hudební negramot, a tak jsem byl hned v prvním ročníku zařazen do kruhu profesora Kotka, který vyučoval výtvarnou výchovu. Jsem za to rád. Začali jsme hned impresionismem a ještě v prváku jsem se dozvěděl o pop-artu a op-artu, kterými jsem ovšem pohrdal. Abychom tyto výtvarné směry se spolužákem Houbou náležitě zesměšnili, sešli jsme se u mě a vyrobili asi deset pseudoděl, která jsme za pomoci slovníků moderního umění vybavili rozsáhlými analýzami. Pamatuji si například, že na jednom „obrazu“ byl uprostřed vystřižený čtverec. Na jiném, který se jmenoval Tah štětcem byl tah spíš natěračskou štětkou než štětcem a víc nic. Vymysleli jsme si autory a roky, kdy malovali, galerie, kde jsou díla vystavena, a naše popisky zabraly někdy stejný prostor jako obrázky samotné. Byl to rok 1990, tak byly všechny napsané rukopisem, ani stroj jsme nepoužili. Ráno jsme se sešli ve škole v sedm hodin a vyzdobili jsme tím nástěnku ve výtvarce. Nepamatuju si, jak dlouho to tam viselo, ale myslím, že až do konce školního roku. Neměli jsme žádné vzory, prostě to byla z nás prýštící nenávist k modernismu a potřeba se bavit (datovat by se to dalo, kdyby se našel termín lounské vernisáže výstavy Václava Jíry a lounské krajinářské školy, protože to nás inspirovalo víc než Marcel Duchamp). O to víc mě překvapilo, když jsem teď po dvaceti letech našel tohle.
Stejná myšlenka, stejné provedení, stejné zdroje. V jednom z dalších článků odhalím, kde jsem to našel.

2 komentáře:

Pavlik řekl(a)...

Honzíku, asi se Ti to špatně uložilo. Žádný obrázek tam není. Podle popisku musí bejt nádhernej, ale není tam vidět. Zkus to nějak napravit prosím. :-))))

Anonymní řekl(a)...

Tedy já si myslím, že obraz je kompletní. Jedni odešli a druzí ještě nepřišli. A moře je dočasně v háji.Popisek sedí.:)