20. července 2012

Hérostratos a Diogénes

Šestého dne měsíce zvaného Řeky Hekatombaion, tedy česky Stovolí, se narodil Alexandr Veliký. Podle přibližných výpočtů by to mělo vycházet na dnešek či zítřek. V ten samý den, kdy se narodil Alexandr, vzplál Artemidám chrám v Efesu. Žhář se jmenoval Hérostratos a svůj čin provedl proto, aby se stal slavným. Jean-Paul Sartre má ve své Zdi povídku s názvem Hérostratos, která vypráví o muži, jenž se chce zapsat do historie a tak zastřelí na ulici šest náhodných lidí – šesti náboji z válce svého revolveru. Aby se „proslavil“ dnešní střelec z Denveru musel u sebe mít poloautomatickou pušku, brokovnici, dvě pistole a pro jistotu ještě plný auťák zbraní. Svoji vražednou akci si naplánoval na dobu, kdy z plátna kin stříleli gangsteři směrem do diváků, takže to zpočátku vypadalo jako součást speciálních efektů. Pomodleme se za oběti a nečtěme, nevyslovujme, ignorujme jméno jejich vraha!
Původně jsem ale chtěl psát o tom, že zítra hrajeme Vrchlického hru Diogenes v sudu, kde je Alexandr jednou z hlavních postav. Dnes jsme měli první a poslední zkoušku, tak jsem na to docela zvědav, ale taky se moc těším, protože po dlouhé době budu hrát. Hraju Parmeniona, o kterém jsem studentům vždy vyprávěl tu anekdotu z Plutarcha, kdy po bitvě u Issu Parmenion řekl Alexandrovi: „Kdybych byl Alexandr, tak bych nabídku míru přijal“. Alexandr odpověděl: „Kdybych byl Parmenion, tak bych ji taky přijal. Ale já jsem Alexandr.“

Žádné komentáře: