...k otevřenému dopisu ministryni školství
Nástin náplně předmětu
„Ty dnešní děti! Tak znecitlivělé z filmu a televize“
Grinch (Jim Carrey), když se neúspěšně pokusil postrašit malé dítě
Samozřejmě nemíním nahrazovat stávající předměty filmovým uměním ani zavádět praktickou vizualizaci výuky. Jednoduše bych navrhoval kromě (nebo nejlépe místo některých) stávajících průřezových témat a výukových oblastí také téma či oblast s názvem např. Svět filmu zastoupený jedním novým specifickým předmětem. Pro konkrétní představu uvedu několik příkladů výukových hodin, resp. dvouhodin (ale učím na střední škole, pro základní by se zřejmě musel zvolit ještě jiný vzorec):
Nástin náplně předmětu
„Ty dnešní děti! Tak znecitlivělé z filmu a televize“
Grinch (Jim Carrey), když se neúspěšně pokusil postrašit malé dítě
Samozřejmě nemíním nahrazovat stávající předměty filmovým uměním ani zavádět praktickou vizualizaci výuky. Jednoduše bych navrhoval kromě (nebo nejlépe místo některých) stávajících průřezových témat a výukových oblastí také téma či oblast s názvem např. Svět filmu zastoupený jedním novým specifickým předmětem. Pro konkrétní představu uvedu několik příkladů výukových hodin, resp. dvouhodin (ale učím na střední škole, pro základní by se zřejmě musel zvolit ještě jiný vzorec):
- Velká vlaková loupež – 12 zlomových minut v dějinách filmu (1903) – úvod do němé éry filmu, jaké jsou možnosti němého filmu, jak nahradit zvuk, scénka versus záběr, žáci dávají své návrhy, diskuse, zhlédnutí filmu, rozbor
- Charlie Chaplin – úvod do grotesky, ukázky, podstata tragikomedie, The Kid – „film s úsměvem a možná i slzou…“, principy nacismu, film Diktátor – ukázky; jak bylo Hitlerovi, když film viděl?; Buster Keaton a Harold Lloyd
- Sergei Ejzenštejn – úvod do dějin Ruska na počátku 20. století, propaganda, Křižník Potěmkin – ukázky, expresionismus, Říjen – ukázky
- animovaný film, Jiří Trnka ad.
- francouzská nová vlna, československá nová vlna
- auteurs (autoři s vlastní unikátní vizí, např. Bergman, Fellini, Tarantino a další a další) – originalita
- Srovnání dvou filmových pojetí Shakespearova Jindřicha V. – Laurence Olivier (1944) a Kenneth Branagh (1989)
- Páni kluci – rozdíly s předlohou (Mark Twain)
- Cesta do pravěku – geologická období vývoje Země
- Domácí práce: recenze na zhlédnuté filmy, příprava referátů, ve skupinách: natočení filmu školní kamerou
- Možnost odpoledních kroužků – filmových klubů (zřejmě nutná úprava autorského zákona, neznám do podrobností)
Myslím, že s takovým materiálem, jaký přinesl za sto let své existence film, lze udělat divy ve výuce i výchově. Již v současné době se dětem pouští filmy i ve škole, stačí se jich zeptat. Po mém soudu by si to vše ale zasloužilo koordinaci a cíl. Předmět s dvouhodinovou dotací týdně by přinesl zpestření, motivaci a vzdělávání na několika frontách a zároveň by byl opravdovou reformou, která by nás posunula ne z dob Marie Terezie do dob c.k. rakouského školství či marx-leninských frází, ale do 21. století.
2 komentáře:
Osvěžující příspěvek! Nyslím, že bys to měl rozvést a zpodrobnit, předložit jako projekt, zažádat o grant... Nedělám si legraci! Myslím, že by Tě tahle práce víc než bavila, naplnila by Tě novou radostí (jako že radost neztrácíš :-) ) a energií (jako že ji máš už teď dost :-) ). Držím palce (mohu snad i pomoci?), do toho! :-)
Ahoj Honzo,
něco podobného už funguje v Německu. Uvedu příklad u německého jazyka (bráno jako mateřský jazyk). V tomto roce je hlavním tématem analýza literárních děl. Zatím jsme detailně probrali dramata Don Carlos a Woyzeck. Ke každému dílu jsme pak zhlédli filmovou a divadelní ukázku. Je to skvělé zpestření tématu. Podobně to pak funguje v ostatních předmětech.
Těším se až uveřejníš odpověď na dopis. Měj se!
Okomentovat