Přibyl mi další úloveček do časopisecké sbírky z 19. století a není jím nic jiného než říjnový až prosincový výtisk časopisu Slovan redigovaný a vydávaný v Kutné Hoře Karlem Havlíčkem Borovským z roku 1850 (tj. přesně rok před jeho deportací do Brixenu)! Stačí letmé pročtení několika stránek, aby člověk zjistil, že Havlíček svými názory neuvěřitelně předčil dobu, v níž žil, a obstál by jistě i v dnešní době, i když bych se vsadil, že by psal rovněž pichlavě do elitních řad, jen s tím rozdílem, že by za to nemusel do Tyrol.
Moc mě zaujal článek Emancipace Židů. Jeho první část napsal zřejmě Wáclaw Wladiwoj Tomek (nikoho jiného si pod zkratkou W.W.T. představit nedovedu) o tom, jak pan farář v Souticích nabádal křesťany k vykázání Židů z tancovaček. V té souvislosti se zmínil také o sbírce na Mariánské bratrstvo, kterou pan farář téhož dne vyhlásil, a že byla tučná, „lze posouditi z toho, že slavná Mariánská jednota usjednotivši se v bázni boží a pro posilnění osvěty do čtyř hodin do rána bumbati hodlala.“
O Havlíčkově postoji k Židům se více dozvíte na stránkách Bohumila Doležala (ne, zdaleka neměl antisemitské názory, jako třeba Jan Neruda). Mě článek ovšem přivedl zpět na jednu kacířskou myšlenku o cikánech, kterou se snažím vždycky trochu zaskočit rasisticky naladěné studentíky ze školních škamen. Je to úvaha historická a bolí, protože je do vlastních řad, a tedy nepříjemná nejen pro rasisty.
Havlíček píše, že ze Židů se stali lichváři, protože si jinak ani vydělávat nemohli, a že neměli rádi křesťany, protože tak nějak po židovsku opláceli „křesťanskou“ lásku vyjadřovanou občasnými pogromy. A tenhle odstavec uzavřel slovy: „Jak jste si je udělali, tak je máte.“
Když mi vždycky děda vypráví, jak v padesátých letech pochytala policie zbývající kočující Cikány, zabavila jim maringotky, zastřelila jim koně a narvala je do nových bytů v činžácích pod heslem, že socialistický člověk nekočuje, říkám si, co bych asi jako Cikán dělal. Ono to začalo už za Protektorátu, kdy bylo nařízeno, aby se Cikáni usadili a oni se ze strachu opravdu hlásili k pobytům v různých obcích, ale po válce zase většinou začali kočovat (pokud tedy neskončili v koncentráku). Socialistické Československo bylo pak známo svou starostlivostí o ženy-matky a jejich děti, mateřská dovolená, peněžitý příspěvek v mateřství a dětské přídavky byly snad nejvyšší v celé RVHP. Navíc všichni měli právo na bydlení a na práci. Cikáni nic než kočovat, kramařit, žebrat a drobně si přikrádat na obživu, neuměli. Tedy přece jen ještě něco uměli jako my ostatní, plodit děti. A když se tím dalo i slušně zadělat na živobytí, tak proč ne. Za války bylo v Protektorátu napočteno 6.540 cikánů (malé „c“ je na místě, oni se k cikánské národnosti nehlásili nebo k ní dokonce ani nepatřili), dnes se jejich počet odhaduje na víc než 300.000 (s velkým „C“ bylo při sčítání hlášených 12.000) – tedy nárůst o neuvěřitelných 5.000%. Kdyby se takto množila většinová populace, byla by dnes Česká republika s 450 miliony obyvatel po Číně a Indii na třetím místě v počtu obyvatel (jen o něco víc má celá Evropská unie). Jak Havlíček píše, emancipace problémy neřeší, protože nelze očekávat, že se ze dne na den židovská a v našem případě cikánská populace vzdá svých nectností. A co tedy dělat, když nás někde cikáni zlobí a trápí? Jistě to netrpět! Ale také si vždycky pak přečíst tenhle článek a vzpomenout si na Havlíčkova slova: „Jak jste si je udělali, tak je máte.“ Můžeme vinu hledat u protektorátní a komunistické vlády, ale nemám rád alibismus, byli to vlastně naši společní předkové, dědečkové nebo jejich vrstevníci. A poslali byste své předky na Saharu nebo do plynu?
Na mém soběpisníku se většinou nediskutuje, tak jsem zvědav, jestli i tenhle článek zůstane bez odezvy. A ani nevím, co si vlastně přát.
Moc mě zaujal článek Emancipace Židů. Jeho první část napsal zřejmě Wáclaw Wladiwoj Tomek (nikoho jiného si pod zkratkou W.W.T. představit nedovedu) o tom, jak pan farář v Souticích nabádal křesťany k vykázání Židů z tancovaček. V té souvislosti se zmínil také o sbírce na Mariánské bratrstvo, kterou pan farář téhož dne vyhlásil, a že byla tučná, „lze posouditi z toho, že slavná Mariánská jednota usjednotivši se v bázni boží a pro posilnění osvěty do čtyř hodin do rána bumbati hodlala.“
O Havlíčkově postoji k Židům se více dozvíte na stránkách Bohumila Doležala (ne, zdaleka neměl antisemitské názory, jako třeba Jan Neruda). Mě článek ovšem přivedl zpět na jednu kacířskou myšlenku o cikánech, kterou se snažím vždycky trochu zaskočit rasisticky naladěné studentíky ze školních škamen. Je to úvaha historická a bolí, protože je do vlastních řad, a tedy nepříjemná nejen pro rasisty.
Havlíček píše, že ze Židů se stali lichváři, protože si jinak ani vydělávat nemohli, a že neměli rádi křesťany, protože tak nějak po židovsku opláceli „křesťanskou“ lásku vyjadřovanou občasnými pogromy. A tenhle odstavec uzavřel slovy: „Jak jste si je udělali, tak je máte.“
Když mi vždycky děda vypráví, jak v padesátých letech pochytala policie zbývající kočující Cikány, zabavila jim maringotky, zastřelila jim koně a narvala je do nových bytů v činžácích pod heslem, že socialistický člověk nekočuje, říkám si, co bych asi jako Cikán dělal. Ono to začalo už za Protektorátu, kdy bylo nařízeno, aby se Cikáni usadili a oni se ze strachu opravdu hlásili k pobytům v různých obcích, ale po válce zase většinou začali kočovat (pokud tedy neskončili v koncentráku). Socialistické Československo bylo pak známo svou starostlivostí o ženy-matky a jejich děti, mateřská dovolená, peněžitý příspěvek v mateřství a dětské přídavky byly snad nejvyšší v celé RVHP. Navíc všichni měli právo na bydlení a na práci. Cikáni nic než kočovat, kramařit, žebrat a drobně si přikrádat na obživu, neuměli. Tedy přece jen ještě něco uměli jako my ostatní, plodit děti. A když se tím dalo i slušně zadělat na živobytí, tak proč ne. Za války bylo v Protektorátu napočteno 6.540 cikánů (malé „c“ je na místě, oni se k cikánské národnosti nehlásili nebo k ní dokonce ani nepatřili), dnes se jejich počet odhaduje na víc než 300.000 (s velkým „C“ bylo při sčítání hlášených 12.000) – tedy nárůst o neuvěřitelných 5.000%. Kdyby se takto množila většinová populace, byla by dnes Česká republika s 450 miliony obyvatel po Číně a Indii na třetím místě v počtu obyvatel (jen o něco víc má celá Evropská unie). Jak Havlíček píše, emancipace problémy neřeší, protože nelze očekávat, že se ze dne na den židovská a v našem případě cikánská populace vzdá svých nectností. A co tedy dělat, když nás někde cikáni zlobí a trápí? Jistě to netrpět! Ale také si vždycky pak přečíst tenhle článek a vzpomenout si na Havlíčkova slova: „Jak jste si je udělali, tak je máte.“ Můžeme vinu hledat u protektorátní a komunistické vlády, ale nemám rád alibismus, byli to vlastně naši společní předkové, dědečkové nebo jejich vrstevníci. A poslali byste své předky na Saharu nebo do plynu?
Na mém soběpisníku se většinou nediskutuje, tak jsem zvědav, jestli i tenhle článek zůstane bez odezvy. A ani nevím, co si vlastně přát.
4 komentáře:
Ono vlastně ani není o čem diskutovat, napsal jsi to pěkně. A potkat zavilého rasistu nebo zapáleného hyperkorektního pozitivního diskriminanta v diskuzi vyjde na stejno - počet příspěvků bobtná, emoce bublají a k ničemu to není.
Je to pravda.Proč diskutovat?Cikán jen čeká,že to za něj někdo vyřeší a nastavuje ruku.Cikán je parazit.
Díky za ten clanek
Doporučuji přečíst si knížku..Děvčátko rozdělej ohníček..je úžasně napsaná,je o cikánech,nesoudí a byla vyhlášena jako kniha roku 2004.Nádherná...a i zavilý rasista vyměkne.
Okomentovat