25. prosince 2007

Odcházení

Havlovu poslední hru jsem přečetl plný očekávání. Dokonce jsem si ji objednal s úmyslem zinscenovat ji s Navenkem dřív než profíci a pak klidně zaplatit pokutu za porušení autorských práv, protože to by nás profláklo široko daleko.
Slyšel jsem na hru i dost kladných ohlasů. A tak to řeknu jednoduše: jsem zklamán. Pár Havlových her jsem viděl a četl a musím říct, že se mi většina líbila. Ale Odcházení je typickou ukázkou díla, které vzniká v autorské krizi a nestydí se za to (podobně jako Kamenný most Tomáše Vorla, kde si Havel také zahrál). Z těchto dvou protikladných recenzí, které jsem si dnes přečetl (1, 2), se kloním plně k té druhé. Odkazy na Višňový sad a Krále Leara mi v této souvislosti přišly hodně laciné.

Trapné vstupy autorského hlasu, kdy herci zůstanou ve štronzu, mají být filozofickými lekcemi z divadelní teorie a sebeironizujícími vložkami stárnoucího autora. Sebeironie se většinou používá v nadsázce a divák to většinou pozná… Když se zde však hlas autora ozve, že mu na předchozí scéně něco vadí, ale neví přesně co, divák to ví… ta scéna je o ničem, jako v podstatě celá hra, ale bohužel i žalostně napsaná (ve srovnání s Karvašovou Jizvou, která také mluví o politice z podobného úhlu, je to třeba pěkně vidět)… A tak na otázku autora v závěru výše citovaného vstupu (věřím, že jej bude chtít namluvit sám ex-prezident, resp. že mu to režisér nabídne a on to neodmítne): „Co mám ale dělat, když ji líp napsat neumím?“ lze doporučit jedinou odpověď: Nepsat!

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

I s tímhle "Doby, kdy absurdní drama vzrušovalo diváky a bylo pro ně srozumitelné, jsou pryč už skoro čtyřicet let", (to si pak predtavuju ze absurdita uz mu prijde normalni). Ja sem to necetl, ze, ale druhy autor by mohl byt proste jen drsny a hladovy. Rika jeho recenzce vlastne neco zajimaveho?

J-Lo řekl(a)...

Pravda je, že absurdita neměla už z podstaty být srozumitelná nikdy, v tom autor recenze ujel... Ale nevím, jestli by měly něco zajímavého říkat recenze nebo spíš recenzovaná díla... absurdita a absurdita... já absurdní divadlo miluju, ale "Jací brundibáři?" (až si to přečtete, myslím, že se mnou budete souhlasit) je spíš levý hák Ionescovi a direkt Becketovi...

Anonymní řekl(a)...

Mně se hra líbila, když jsem ji četl. Myslím, že Navenek by ji nezvládnul,jelikož se ve svém nitru zaměřuje na zcela jiné žánry a jeho herci NEMAJÍ zkušenost pro hry tohoto ražení.

A určitě je ta hra lepší než Klausova Modrá planeta ;o)

Nejsem blogger ani nemám url, tak mi nezbývá, než být anonymní. Sorry.

J-Lo řekl(a)...

Líbit se přece můžou i špatně napsaný věci... a taky se to valně děje... proti tomu nic... Modrá planeta není k líbení, ale k zamyšlení, a to s Vámi souhlasím, že zřejmě nepotřebujete...

J-Lo řekl(a)...

Ano, divadlo Navenek, jak ho znám já (a jak ho špatně kormidluji) nemá zkušenost s mnoha žánry, ale chce s nimi experimentovat... tedy příští rok i s absurdním divadlem, jen (z mého hlediska) s trochu lépe napsaným... tohle bychom fakt neuhráli, aspoň já tu ambici nemám, jak jsem naznačil v článku, to přiznávám, a pokud jste divadelník, přeji mnoho štěstí v podobných projektech...