10. dubna 2008

Malý dárek

Občas mě napadne dát dárek úplně mrtvýmu člověku. Ne, nenosím na hřbitov bonboniéry, tak daleko to zase se mnou ještě nezašlo. Buď něco složím nebo něco založím, často to ale musím odložit kvůli různý povinnostem vůži těm, co jsou tak nějak aspoň trochu živí. Dnešní dárek jsem odkládat nechtěl, na to bylo to výročí příliš kulaté, a tak jsem ho během minulého týdne připravoval a dnes je už dva dny na světě. Dva dny proto, že jsem s ním měl ještě jeden plán, který nevyšel. A teď už nebudu déle napínat.

Všechno nejlepší k prvnímu století, doktore Františku Kriegle! Narodil jste se v Haliči, ale za svou zemi jste přijal Československo… Včera jsem si na tuto svoji první vlast vzpomněl, když Gene October z jedné punkové kapely zdravil několikrát po sobě Czechoslovakia. Kdybyste tam byl se mnou, asi byste zaplakal. Na Československo, za který jste bojoval, si dneska vzpomene jen pár podivně vypadajících cizinců. Nicméně taky jste vždycky nebojoval za správnou věc a asi jste pak taky cítil vinu, ale uznal jste to a to je odvážný. Váš život byl tak pestrý, různorodý a plný odvahy (nejen před čtyřiceti lety), že mi přišlo ostudné, že ještě nemáte heslo na anglické wikipedii… Tak už ho tam máte, dokonce je anglicky mluvícím korektorem zkontrolováno (zase pro ty cizince, co?)… A navrženo na titulní stranu, kde jsem vás chtěl vidět dneska (to byl prvotní nápad na narozeninové překvapení, který mě napadl, když jsem připravoval přednášku o roce 1968), ale procedura na wikipedii je jiná, než jsem se domníval, takže pokud vůbec, objevíte se tam až za pár dní…

Žádné komentáře: