19. února 2009

K čemu jsou taky dobrý šachy



Co víte o Korejský lidově demokratický republice? Hlavní město Pchjongjang, největší armáda na světě, vládne tam Kim Ir-senův syn Kim Čong-il a vyznávají tam čučche. Asi tak by se daly shrnout moje vědomosti.

O to zvědavější jsem byl, když jsem zahájil online šachovou partii se Severokorejcem. Na otázku, jak se má, odpověděl, že normálně jako každej den. Překvapilo mě, že může na chat, na což mi odpověděl, že to nesmějí, ale šachy jsou jedinou možností, jak komunikovat se světem. Internet mají dvě hodiny denně a letos už i ve škole, samozřejmě s omezeným přístupem. Hrál proti mně Ponzianiho hru.

Jeho táta byl před 30 lety v Československu. Bydlí v Pchjongjangu, ve svých pětatřiceti ještě u rodičů, dělá řidiče, rozváží potraviny. Aniž bych to věděl, zvolil jsem si Jaenischovu variantu obrany, která údajně vede ke klidné hře.

Cenzury v chatu na šachovym serveru se nebojí. Anglicky se naučil ve škole. Bratr je voják, ale o armádě se mnou mluvit nechce, takže se asi přeci jen bojí.

Přišel o několik figur a hra se pro mě vyvíjela podle prognózy celkem klidně. Konec rozhovoru myslím pochopí i ti, co anglicky neumí:

NK: brother is trooper
Lojza: you have got a large army, haven´t you?
NK: yes, no talk army, please
NK: já už na to seru Lojzo, asi jsi vyhrál, to vypadá
Lojza: tak to bylo dobrý:-)
NK: :-DD
NK: fakt jsi tomu věřil, nebo jsi pochyboval?
Lojza: věřil... když jsem hrál tuhle s člověkem ze Středoafrický republiky... tak jsem si představoval, že má před stanem naporcovanýho černocha... :-)
NK: kdybys viděl, jak mi to žerou Amíci, těm navykládám takový story o KLDR, že u toho div neexnou... :-)
NK: doufám, že se nezlobíš, čéče
Lojza: no, ani ne... jen nevím, proč to děláš, jestli jen kvůli vlastní srandě nebo to pak vyprávíš v hospodě:-)
NK: oboje :-DDD
Lojza: elegantní mat... mi spravil náladu :-D
NK: jj

Dostal mat pěšcem, ale stejně jsem z toho měl divnej pocit. Vůbec ne proto, že mě napálil – to jsem si zasloužil, mělo mi dojít, že v KLDR mají jen intranet, ale jsem důvěřivej a tak hezky se mi povídalo. Jen jsem se už nestihl zeptat, jestli se těm Amíkům nakonec taky odhalí. Pochybuju o tom, protože oni by mu asi ani nevěřili, že je Čech, spíš by to brali za nějakej úhybném manévr před tajnejma. Co si o tom myslíte vy?

Na květen jsme na Střelnici objednali film Vítejte v KLDR, chceme ho promítnout venku na zahradě. Přijďte se podívat, podle popisku to bude určitě moc zajímavej dokument a aspoň si z vás nikdo nevystřelí jako ze mě. I když, není náhodou ten film taky humbuk?

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Pěkný :) Kdysi jsem četl něco podobného, jak právě někdo napálil holku z Ameriky, že je z KGB :)

Stone

M. Z. řekl(a)...

Podle mě je to pitomec - možná bych se tomu zasmál, kdyby si vybral jinou zemi... Ale na filmík se pokud to bude možný přijdu podívat :)