9. července 2009

Vyhlídky paní Pantomimy


Mám na ploše už asi rok textový soubor, který se jmenuje Norman_Robbins_Pantomima. Stáhnul jsem si ho, když jsem si hledal informace o autorovi Hrobky z vyhlídkou, kterou jsem viděl v provedení Bílinského divadelního minima a loni v Žatci a letos u nás na přehlídce od žatecké Opery pod názvem Mlhavé vyhlídky (teď koukám, že jsem si ten soubor založil 16. června 2008, kdy jsem o téhle hře psal). Říkal jsem si, že se mi ty věty jednou budou hodit, až do Kadaně pozvu nějakou pantomimu.

Dnes je tedy ten pravý čas, protože zítra, tj. v pátek 10.července, proběhne poprvé, co já pamatuji, v Kadani pantomimická hra. Šedesátiminutová etuda s názvem

K čemu vlastně je bílý psí trus?

Mim: Antonín Novotný. Před Střelnicí v 19h. Sám jsem zvědav, jak hodinová pantomima o hovně může dopadnout.

„… nedávno jsem dokončil svoji jednadvacátou pantomimickou hru (Jeníček a Mařenka), jejíž vydání nyní zvažuje French's (nakladatelství Samuel French v Londýně, pozn. J-Lo). Bude to můj poslední scénář pro pantomimu (třebaže, kdybych chtěl, napsal bych jich ještě mnoho), protože cítím, že politická korektnost, vměšování úřadů a příšerná profesionální produkce společně tento žánr zabíjejí. Po zhlédnutí půltisíce těchto her za posledních šedesát let a po sepsání bůhví kolika scénářů pro různé divadelní spolky po celém světě, mohu říct, že se kouzlo ztrácí. Zdá se, že obecenstvo je spokojené s podřadnými čísly a kulturní manažeři nemají ponětí o tradicích a kvalitě. Amatérská scéna zůstane podle mého mínění poslední baštou genia pantomimy… Norman Robbins, 2005

Žádné komentáře: