13. března 2006

Pondělí třináctého

Dneska je pondělí třináctého, což, jak každý pracující uzná, je mnohem horší den než pátek s touto řadovou číslovkou. Od rána cítím, že je něco ve vzduchu. A už jsem na to přišel. Dneska poletuje po nebi úplněk, tedy aspoň večer by se měl objevit. Potřebuju si v tom smolném dni trochu spravit náladu, a tak jsem si řekl, že Vám sem napíši něco z prvního ročníku časopisu Lumír z roku 1873. Na straně 106 je článek „Měsíc v názorech národních“, kde jsou zaznamenána lidová podání, co lze na takovém úplném měsíčním kotouči spatřit. Češi tam prý vidí sv. Davida, jak hraje na harfu. Ostatní Slované tam vidí obra, který pracuje na poli, kope a tluče hroudy. Angličani mají na měsíci lovce nebo u Chaucera a Shakespeara muž s roštím na ramenou a se psem. Podobně Němci. Italové z muže udělali Kaina s otýpkou trní na ramenou, kterou jde obětovat. Středověká křesťanská legenda vypravuje, že skvrny na měsíci jsou kaluže slzí prolitých Máří Magdalenou pro hříchy. Podle grónské legendy si Slunce s Lunou hrály jako děti, Slunce vjelo Luně do obličeje rukama od sazí a od té doby má měsíc umouněnou tvář. Staroindická pověst vypráví, že na měsíci lze vidět bratra a sestru jak na tyčce nesou vodu ze studně. Buddhisti mají za to, že a měsíci je vidět zajíce. Toho prý jednou v lese potkal Budha, a když mu zajíc ukázal cestu, řekl mu Budha smutně: „Jsem chudý a mám hlad, nemohu se ti odměniti.“ „Jsi-li hladový, rozdělej si oheň, zabij mě a upeč si mě,“ odvětil zajíc. Budha rozdělal oheň a zajíc do něj sám skočil, aby se upekl. Tato obětavost Budhu natolik dojala, že zajíce vytrhl z ohně a dal ho do nebe na místo z nejprominentnějších. U Hotentotů taky prý výzdoba měsíce souvisí se zajícem, ale trochu jinak. Zajíc měl něco vyřídit od měsíce pozemšťanům, ale popletl to, a tak ho měsíc za trest praštil polenem do pysku a rozštípnul mu jej. Za to pak zase zajíc poškrábal měsíčka ve tváři a od té doby se mu to nezhojilo. Podívejte se dneska večer na měsíca zkuste, co v něm uvidíte vy. Jsem zvědav na Vaše názory. Ovšem je pondělí třináctého, takže buď bude zataženo nebo riskujete, že vám do oka padne něco jiného než krása Dianina vozu.

Žádné komentáře: