27. května 2007

Unamuno

Tak jsem se začetl do knihy od Miguela de Unamuna Tragický pocit života, ačkoli můj současný pocit je titulu protichůdný. O Unamunovi jsem se dověděl před lety, ale kdykoli jsem něco viděl v antikvariátu a proletěl to útržkovitým čtením, nechal jsem to v polici. Až možnost dobrat se tragického životního pocitu za 30,-Kč v aukci mě dojala a přesvědčila ke koupi. Je to čtení podobně inspirativní, jako byl Dawkinsův Sobecký gen, jen je více filosofické. A nelze se tedy divit, že kniha byla na tom připosraném církevním indexu (a ačkoli ho II. Vatikán zrušil, současný inkvizitorský papež jej vesele a plně podporuje dál). Nad mnoha odstavci se mi začne odvíjet úvaha, někdy až novela a nebo začátek románu. Občas sem tedy nějaký ten odstaveček publiknu. Začnu něčím kratším.

Gorila, šimpanz, orangutan a všichni jejich blíženci musí pohlížet na člověka jako na ubohé nemocné stvoření, které si i své mrtvé schovává. Nač?
...

Žádné komentáře: