29. července 2008

Na východ do ráje



Před deseti lety jsem měsíc prováděl turisty na hradě Lemberku, chodil se modlit do papežské baziliky do Jablonného, popíjel jsem léčivou vodu ze studánky sv. Zdislavy a pivo U Českého lva, psal jsem zamilované pohlednice na Šumavu a četl Zeyera. Byl to zvláštní měsíc v životě, o samotě a v samotě. V noci jsem spal na hradě s výhledem na pusté lesy, v nichž se mrouskaly kočky a mně strašilo ve věži.


O víkendu jsme byli s Věruškou v Podještědí, spali jsme v Heřmanicích. Bylo tam pořád stejně krásně. Na Lemberku jsem měl chuť udělat nějakou z těch vylomenin, co se mi tak nádherně povedla před rokem na Rožmberku, ale ať jsem vzpomínal, jak jsem vzpomínal, v hlavě mi zbylo jen pár obrazů a kusů nábytku, a ty se mi vybavily jen pár vteřin před tím, než jsem je viděl. Ani bajky ze stropu už jsem si nepamatoval. Snad jen tu notoricky známou o čápovi a lišce, protože to poučení, že na každého vtipálka jednou dojde, mi často přichází na mysl.


Po prohlídce jsme šli zkratkou ke studánce a pak k památným lípám, a ve stínu jedné z nich…

šátek hedvábný na rusé hlavě
ji odpoutalo vánku zadutí,
že jako pláštík purpurový báje
se volně vzduchem rozstýlá a vlaje

nad jasným vlasem, šíjí labutí

a mladá Hebe nevěrný cíp loví,

jej vrací v ňader sladké vězení
a v rozpacích se směje; červánkový

dech studu líčko lehce rumění,


jako by tam Svatopluk Čech byl. Večer byla Věrčina maminka v Heřmanicích svědkem toho, že mi ještě pořád straší ve věži.


V neděli jsme se ráno vydali po stopách Karla Hynka Máchy. Z frekventované silnice na Doksy jsme spatřili, jak před námi „za rozpuklinou mraků stál zřícený hrad Jestřebí, co loď mořská v pestrých barvách oblé duhy, jako za barevným závojem“, a tak nám to nedalo a museli jsme se vyšplhat na jeho skalnatou základnu.


Tam jsem Věrušku přemluvil, abychom se po vzoru Johna a Yoko svlékli a vyfotili. No, Věruška by to nejradši vyřešila jako na posledním společném snímku pro Rolling Stone, ale nakonec jsme se přece jen vrátili do let šedesátých a šli oba úplně donaha.


Jenže mám zakázáno tu fotku publikovat, takže z nudačlánku bude pro některé nuda článek. Musíte si nás před tou hroudou dopředstavit. Na příští rok jsme se rozhodli najít nějaký další stydlivý a přitom naturismus vyznávající pár, který by nám pomohl s focením a hlídáním, jestli někdo nejde.


Po Jestřebí jsme jeli na Housku, kde byl kastelánem mimo jiné i Sváťa Karásek, a tak tam přesně v době, kdy mi maminka dávala život, Plastici natáčeli záznam svého repertoáru.


Zbytek z výkladu jsem moc neposlouchal, ale mají tam hezkou kapli a vázu jak od Tiziana.


Před hradem měli stánky blázni z Bohnic a Kosmonos, a protože u nich byly i hodně zajímavý dílny, pozval jsem je k nám do Kadaně na některou z akcí v klášteře. My jsme s Věrkou pro babičku k osmdesátce vlastnoručně vyrobili tři svíčky.


Pak jsme ještě udělali povinnou zastávku na Ostré, kde už to sice není, jako to bývávalo o májích, když ještě nebylo kolem schodiště vysekaný pásmo šeříků, ale za pár snímků to stálo.





Můj oblíbený Affenburg už jsme nestihli, ale aspoň jsme zahlédli prapor na věži (najdete ji?), a tak se můžeme těšit na příští výlet na východ do ráje.


Žádné komentáře: