22. března 2010

La leyenda negra


Chceme s Věruškou jednou navštívit Prado. Včera jsme se probírali tamějšími obrazy v knihách. Zaujal mě jeden, který se jmenuje Svatý Dominik dohlíží na upalování kacířů. O tom, že se dominikáni stali inkvizičním řádem, jsem věděl, ale že by už sám Dominik přispíval k auto da fé, to pro mě byla novinka. Zběžným pátráním jsem se dozvěděl, že to o něm začali šířit právě až dominikánští inkvizitoři více než sto let po jeho smrti.

Včera mi při zkoušce na Pašije došla jedna zásadní Kristova věta, která odzbrojuje všechny inkvizitory a křižáky:

“Moje království není z tohoto světa. Kdyby mé království bylo z tohoto světa, moji služebníci by bojovali...“ (Jan 18,36)

Obraz od Pedra Berruguetta je součástí černé legendy celého křesťantví. Inkvizice a křížové výpravy jsou černými skvrnami na křesťanských dějinách. Věřím, že sv. Dominik inkvizitorem nebyl. A věřím, že Topolánek myslel tím, co rozmázli v bulváru, pravý opak.


Žádné komentáře: