8. února 2010

Obleču se, zabiju ho a vrátím se


V puzzle, které si skládám ze zhlédnutých filmů, jsou dost velké trhliny. Jednou z největších byl až dodnes film Hodný, zlý a ošklivý. Když mi Vančíš po obědě poslal esemesku, že v 16.50 tenhle film začíná na dvojce, nasadil jsem pracovní tempo japonského úředníka a v 16.47 jsem usedal vedle Kajetána.

Na ČSFD film hodnotí jako 14. nejlepší film v historii, na Internet Movie Database dokonce na 4. místě hned po Kmotrech, další velké díře, kterou jsem nedávno zacelil, a Shawshanku, který na záplatu ještě čeká. Jeden český komentátor napsal vtipně:

Na světě jsou dva druhy lidí - ti, co považují Hodný, zlý a ošklivý za nejlepší western všech dob, a ti, co jej teprve uvidí.

Jistá komentátorka ho pak svým dvouhvězdičkovým hodnocením přesvědčuje, že existuje ještě minimálně třetí typ.

Naštěstí jsem si film užil tak, jak jsem chtěl, totiž s pocitem, že nikam nespěchám. Proto pro mě i scény na poušti, kde se nic neděje, byly pohlazením. Nicméně to, co ve filmu Tenkrát na západě do sebe zapadalo, mi tady přišlo náhodně poskládané, děj jednoduchý, těžko uvěřitelný a vlastně mi chvílemi bylo úplně jedno, jak to dopadne. Tmel hudby to trochu zachránil.

Shrnuto a podtrženo: režijní průprava Sergia Leoneho na Tenkrát na západě. Docela bych byl zvědav na ty ostatní díly obou trilogií, v nichž Hodný, zlý a ošklivý a Tenkrát na západě tvoří vždy ideální třetinu. Pro hrst dolarů by se určitě mohlo dát do klubu, má to půl metráže dnešního zážitku a taky v tom hraje Clint.

Ve čtvrtek budu v klubu uvádět Tarantinovy Gaunery, průpravu na Pulp Fiction. Film uvidím už podruhé, poprvé před pěti lety se mi líbil, teď načítám Tarantinův životopis, tak se těším, jak mi to posune vnímavost pro detail.

2 komentáře:

Vančís řekl(a)...

Mně se moc líbí třeba ta první "němá" čtvrthodinka filmu...když konečně zazní první slovo, vždycky se skoro až leknu :-)
Jo a ve svým žebříčku mám HZ&O a TnZ na stejný úrovni - každej ten film je trochu jinej, ale oba jsou naprosto geniální! Atmosféra, obsazení, lokace, hudba...tomu se fakt nedá nic vytknout.
A nejvíc mě na tom baví to, že nejlepší westerny natočil Ital ;-)

J-Lo řekl(a)...

... kterj neuměl anglicky:D